Czy kradzież może być sztuką? Projekt agencji GONG dla Netflix pokazuje, że tak. Podczas wczorajszej gali Cannes Lions, kampania „Sztuka kradzieży” została nagrodzona Złotym Lwem w kategorii „Outdoor”.

„Dama z gronostajem” autorstwa Leonardo da Vinci jest jednym z najcenniejszych muzealiów w Polsce. Obraz został nabyty w 2016 roku przez Muzeum Narodowe w Krakowie. W czerwcu 2021 roku, w holu muzeum i na jego gmachu pojawiła się replika dzieła – jednak bez charakterystycznego naszyjnika. O „kradzieży” poinformowało Muzeum Narodowe na swoim Twitterze, rozpoczynając debatę w mediach społecznościowych. Do poszukiwań włączyły się media ogólnopolskie, takie jak onet.pl czy Wprost. Następnego dnia, gdy wszyscy zastanawiali się: KTO TO ZROBIŁ?!, na OOH tuż przed nosem Damy pojawił się Assane Diop, mistrz kradzieży i główny bohater serialu „Lupin” z podpisem „Merci Madame”. Skradł tym samym nie tylko naszyjnik Damy, ale i uwagę wszystkich.

Akcja rozniosła się viralowo generując setki wzmianek, ponad 2,5 miliona zasięgu i zaangażowanie na poziomie 10 tysięcy reakcji w social mediach, co z wpłynęło na zajęcie przez „Lupin” pierwszej pozycji najchętniej oglądanych produkcji Netflix w Polsce.

Za kreację kampanii odpowiedzialna była agencja GONG – creative director Michał Bucholc, associate creative director Piotr Stawowiak, communications and social media director Edyta Maciejewska, client service: Natalia Cichoń i Teresa Skorupa, copywriterzy: Artur Karwala i Adam Tokarski, art directorzy: Tomasz Loska i Łukasz Liszka, social media team: Marta Skiba, Justyna Kwiecień, Kamil Wawrzyniak.

Kampania „Sztuka kradzieży” została również doceniona na festiwalu Golden Drum nagrodą „Bronze Drum”, brązem w konkursie KTR oraz srebrem w Epica Awards.